Snel je scooterrijbewijs halen is natuurlijk fijn en helemaal als dat ook nog eens voor een aantrekkelijke prijs kan, maar als iets te goed is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook! Kijk dus uit voor prijsvechters en mooie beloftes en blijf zelf je gezonde verstand gebruiken.
RADAR
Zelfs het programma Radar heeft uitgebreid aandacht geschonken aan deze kwestie. Zij zeggen hier het volgende over:
“Verschillende scooterrijbewijs-sites beweren dat je binnen één dag je scooterrijbewijs kunt halen voor een scherpe prijs. Je haalt je theorie-examen en wat blijkt? Je moet afrijden op een locatie ver van je huis en je moet ook nog eens vijf maanden wachten. Alleen tegen een meerprijs van 155 euro kan dit eerder en dichter bij huis.” Eigenlijk blijkt uit bovenstaande dat dit soort bedrijven willens en wetens de kluit belazeren over de rug van veelal jonge klanten.
BOVAG
Ook Brancheorganisatie BOVAG waarschuwt voor dit soort praktijken. De vraag is nu vooral: wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je bij zo’n malafide bedrijf terecht komt?
1. Kijk goed naar de recensies op Google. Deze zijn altijd betrouwbaar en slechte recensies kunnen niet worden weggehaald of worden gewijzigd
2. Als je een opleiding wil gaan volgen, doe je research dan goed. Bel ze eens, hoe nemen ze de telefoon op, hoe word je te woord gestaan? Beschikt de rijschool over een fysiek kantoor waar je gewoon langs kunt gaan?
3. Kijk eens op de website van het CBR naar de slagingspercentages. Die staan per rijschool en per categorie vermeld en worden elk kwartaal vernieuwd. Het landelijk gemiddelde ligt op 50%.
CBR
Zelfs het CBR waarschuwt klanten:
“Kijk altijd goed naar de prijs van het examen bij het CBR, wat een rijschool vervolgens rekent en wat daar dan allemaal bij zit. Extra geld rekenen om eerder op examen te komen is niet gangbaar. De consument moet zich dan achter de oren krabben of dat wel klopt.”
Samengevat: de prijs en wat je er voor krijgt, moet transparant zijn.
Heb je het idee, dat een rijschool zich niet houdt aan de regels? Dan kun je dit melden bij het ACM (Autoriteit Consument & Markt). Zij bewaken het recht van de consument en kunnen boetes of een dwangsom opleggen aan bedrijven die de regels met voeten treden.
En vergeet niet: Goedkoop is meestal duurkoop!