Theo Vuyk is eigenaar van Rijschool Fly-Over. Zijn rijschool is al 35 jaar een begrip in Den Haag, en zelf is de ras-Hagenees dat ook. Sinds enkele jaren verzorgt hij maandelijks een column in ‘Rij-instructie’, het onafhankelijke vakblad voor de verkeersopleiding. Recht voor zijn raap, ongezouten, maar met het hart op de juiste plaats, zeker als het om ‘zijn’ branche gaat. Deze column is gepubliceerd in de editie februari 2021 van de Rij-instructie.
Eind januari was ik aanwezig bij een online vergadering die werd voorgezeten door Emile Roemer. In een eerdere column bood ik aan om met hem in overleg te gaan. Dat heeft hij aanvaard en ik vond het een hele eer dat ik ben uitgenodigd.
Het was online dat is niet de beste manier om zaken te bespreken. Je mist dan de non-verbale communicatie. Ik had wél het goede gevoel dat iedereen die er was het doel van de Commisie Roemer niet uit het oog verloor. Dat doel is Emile Roemer inzichten mee te geven om de branche te zuiveren en te verbeteren en meer specifiek om de branche te verschonen van ondernemers die het met de normen en waarden niet zo nauw nemen.
Wat ik tegelijkertijd wél merkte, was dat er teveel hoofd- en bijzaken door elkaar werden gehaald. We moeten ervoor oppassen dat bijzaken geen hoofdzaken worden en andersom.
Ik wil op deze plek een paar punten benoemen waarvan ik denk dat de branche er een aardig eind mee opschiet. Allereerst: begin bij de wortel en dat is de opleiding tot rijinstructeur. Ik vind het niet belangrijk dat iemand een bepaalde schoolopleiding heeft gevolgd, maar een screening op sociale, didactische en pedagogische vaardigheden door onafhankelijke bureaus die daar verstand van hebben, zou ik zeer toejuichen. En ook is het goed als de opleidingsinstituten worden gecertificeerd, liefst door de overheid, want daar zit ook veel kaf onder het koren. Als je de opleiding tot instructeur mag volgen en klaar bent, weet je vanzelf dat de nieuweling een aanwinst is voor de branche.
En dan het CBR. Ik ben er een voorstander van om de inschrijvingsvoorwaarden bij het CBR tegen het licht te houden. Met een gedegen opleiding ben je al een stap verder, maar het is natuurlijk geen gek idee dat, als je ondernemer wilt worden, bij de entree bij het CBR er ook een screening plaatsvindt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat, als de belastingdienst wat scherper zou zijn, heel veel ondernemers uit de branche zullen stappen. Het is heel simpel: haal de uitwassen eruit en je maakt grote stappen.
Nu we het toch over het CBR hebben: ik stel ook voor om de instructeur veel belangrijker te maken bij het praktijkexamen. Het is niet van deze tijd vind ik dat een examinator binnen 45 minuten een kandidaat beoordeelt, terwijl de rijinstructeur er gemiddeld 40 uur naast heeft gezeten en echt weet wat voor vlees hij in de kuip heeft.
Dat er iets te kiezen moet blijven voor de consument, vind ik ook evident. Dat kan een makkelijke keus zijn: een reguliere opleiding of de RIS-opleiding. De RIS-opleider, die heeft geïnvesteerd in meerwaarde, krijgt dan bepaalde voordelen bij bijvoorbeeld het CBR.
Ik wens de commissie veel wijsheid toe bij het doorhakken van knopen.