Theo Vuyk is eigenaar van Rijschool Fly-Over. Zijn rijschool is al 35 jaar een begrip in Den Haag, en zelf is de ras-Hagenees dat ook. Sinds enkele jaren verzorgt hij maandelijks een column in ‘Rij-instructie’, het onafhankelijke vakblad voor de verkeersopleiding. Recht voor zijn raap, ongezouten, maar met het hart op de juiste plaats, zeker als het om ‘zijn’ branche gaat. Deze column is gepubliceerd in de editie maart 2021 van de Rij-instructie.
We mogen weer lesgeven en daar is natuurlijk iedereen blij mee. Op het moment dat u dit leest hebben we er alweer een paar dagen opzitten en dan weten we zo’n beetje wat ons de komende tijd te wachten staat.
Laat ik maar klare wijn schenken: ik ben bang dat we met de rijscholen voorlopig, en misschien blijft dit wel, in een andere wereld zijn terecht gekomen. Ongetwijfeld bent u ook geconfronteerd met klanten die zo snel mogelijk willen beginnen en zo snel mogelijk hun rijbewijs willen halen. Dat eerste, dat zo snel mogelijk beginnen, daar kunnen wij rijschoolhouders nog wel aan voldoen. Maar zo snel mogelijk theorie-examen doen en daarna meteen het praktijkexamen? Ik ben bang dat dat er vooralsnog niet in zit. Want we zijn inderdaad weer begonnen met lesgeven, maar theorie-examens kunnen nog steeds niet worden afgenomen en het is op het moment dat ik dit schrijf ook nog niet bekend wanneer dit wordt opgepakt.
Als je nu bij ons aanklopt om te beginnen met rijlessen – en ik heb het dan dus niet over die ruim 600.000 examens (theorie en praktijk) die moeten worden ingehaald voor 1 juni – dan ben je zomaar drie, vier maanden verder voordat je theorie-examen kunt doen. Als je dan onverhoopt zakt, en statistisch gezien geldt dat voor rond 60 procent van de kandidaten, zit je al over de zomer. Zolang willen en veel mensen kunnen ook gewoon niet zo lang wachten omdat ze hun rijbewijs nodig hebben voor hun werk. Dit worden rijbewijzen met een gouden randje, zoals ik het noem.
Ik houd mijn hart vast voor wat dit teweeg gaat brengen in de sector. Als ik mezelf neem: ik geef iedereen die informeert eerlijke informatie over reserveringstermijnen en dergelijke. Maar veel mensen willen gewoon niet horen hoe het is en dan krijg je, daar ben ik echt bang voor, het fenomeen dat mensen door anderen worden gelokt met valse beloftes. Beloftes die niet kunnen worden waargemaakt en dan ook moeten worden ingetrokken, maar ja, als jij net een pakket hebt afgesloten voor tussen de 500 en 1500 euro dan blijf je vanzelf wel bij die rijschool. Op die manier duurt oneerlijk het langst.
Is dit een doemscenario? Ik hoop het. Ik hoop dat ik geen gelijk krijg. Net zoals ik hoop dat de branche zich in deze tijden van zijn beste kant laat zien. Samen de uitdagingen aanvaarden. Dat geldt zowel voor de rijscholen als het CBR, dat net zoals wij ook de dupe is van de situatie. Want dar zitten ze echt niet handenwrijvend op al die examens die gaan komen. Waarbij ik van het CBR wel verwacht dat ze eens met een duidelijk statement naar buiten komen en uitleggen hoe de situatie zit. Alexander Pechtold weet de weg hoe hij dit moet aanpakken. Alleen samen komen we hieruit.